zondag 10 februari 2008

 

Dagje Calcutta



Na een week in Madhyamgram ben ik weer even terug in Calcutta. Toen ik vanmorgen door de botanische tuinen van de stad huppelde, zag ik ineens een Amerikaan. Dat weet ik natuurlijk niet zeker, maar het kan haast niet missen. En ik realiseerde me dat hij de eerste buitenlander was die ik in een week zag! Dit even voor het beeld. Toen ik later in de 'Italiaanse' koffiebar een cappuccino dronk en tussen de westerlingen zat, waar die ineens vandaan kwamen, geen idee, had ik wat medelijden met de backpackers. Niet omdat ze zulke lelijke tassen hebben, goed dat ook wel, maar meer omdat het eigenlijk heel fijn is om in Madhyamgram met locale mensen te werken en om te gaan. Het is echt een fijn stadje.

Nadat ik vrijdag mijn zorgen geuit had over het trage tempo, o.a. door de afwezigheid van de samplemaker, ging het gelukkig meteen een stuk rapper. De baas, meneer Tarun, beloofde me dat de werknemers volgende week nog langere dagen zouden maken!
Euhm...
Daarna heb ik omstandig (hij spreekt nauwelijks engels) uitgelegd dat dat nu ook weer niet de bedoeling was. Gelukkig slaap ik letterlijk midden in het bedrijf, dus ik kan een oogje in het zeil houden. En ik beloof hierbij plechtig erop toe te zien dat de mensen genoeg rust krijgen.

Welnu, beste lezer, het spijt me, maar het verkeer hier blijft me fascineren. Gisterenavond reed ik per taxi naar de stad terug, dus hier gaan we nog een keer. Een kruispunt:
Iedereen rijdt in noodvaart op het midden van het kruispunt af, stoplichten en voorrangsregels negerend, want die zijn maar lastig en remt dan abrupt, op tien centimeter van zijn voorganger. De kluwe die ontstaat is complex en staat vooral heel erg vast. Een gewring op de vierkante centimeter. Aan de andere kant van de kluwen ligt een heerlijke hele lege weg te lachen en heel af en toe schiet er, zegmaar met een plop, een auto uit de kluwen die dan heel fijn alle ruimte heeft op die weg van het kruispunt af.
Zo. Op naar het volgende kruispunt. Of zullen we eerst nog even een levensgevaarlijke capriool verzinnen om nog net even een auto extra in te halen?

Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?